Gjøvikbanens trasé må ikke tettes igjen

Leserinnlegg iAKERS AVIS/Groruddalen 17. januar 2003
av Kjell Erik Onsrud, Leder av samferdselsgruppa Naturnvernforbundet.


Dersom ikke samferdselsminister Torild Skogsholm nå griper inn, bør Venstre fremover snakke lavt om jernbane og miljøvennlig samferdsel.

Hun har hittil valgt å se en annen vei mens OBOS med sitt prosjekt på Etterstad er i ferd med å tette igjen Gjøvikbanens trasé gjennom Oslo.

Stortingsrepresentanter, lokal presse i Oppland og miljøbevegelsen har hittil forgjeves prøvd å få ministeren til å ta ansvar og sikre muligheten for å gi Gjøvikbanen tilbake sin tapte skinnegang!

På Etterstad går banen gjennom ei dyp skjæring i fjellet. I 1990 ble det gitt tillatelse for OBOS til å legge lokk over skjæringa og bygge boliger oppå. Dette var uproblematisk inntil Gardermobanen ble bygd. Fordi myndighetene har tillatt å bygge hus tett rundt banene på alle kanter er det blitt trangt.

Den enkleste løsningen for Gardermobanen ble derfor å ta den ene av Gjøvikbanens to spor på stedet. Dette sporet ble også brukt av godstog fra Lodalen. I dag hemmer enkeltsporet trafikkavviklinga i rushtiden ved at togene blir stående og vente. Reisetida Oslo – Gjøvik er 15. minutter lenger enn før Gardermobanen kom. Dette viser med all tydelighet hvor stemoderlig Jernbanen i praksis blir behandlet i Norge!

OBOS er i gang med å bygge. Pilarene som skal bære lokket oppe gjør skjæringa så trang at det blir umulig å igjen få plass til to spor. Det blir for dumt når det enn å er mulig å justere byggeprosjektet slik at fremtiden får en mulighet til å gi banen tilbake sitt tapte spor.

Det vil koste noen kroner, men hva har ikke oljefondet tapt på aksjespekulasjoner? Penger brukt på Gjøvikbanen blir i landet, og kommer nordmenn til gode i mange generasjoner!

Det har hittil ikke vært mulig å få verken OBOS eller Jernbaneverket til å se på byggeprosjektet på nytt. Vi mistenker at de prøver å skjule noen fadeser og rein inkompetanse!!

Vel ansette OBOS stiller seg i et dårlig lys dersom de ikke vil vise fleksibilitet i denne saken.

Vi krever øyeblikkelig stans i byggearbeidene og at partene kommer sammen og justerer byggeplanene!

Gjøvikbanen fra til Jaren er en del av lokaltrafikken rundt Oslo. Den lever sitt liv som en lillebror i skyggen av de andre banestrekningene. Derfor var det også lett å stjele sporet til «lillebror» til fordel for nye og prestisjetunge Gardermobanen, men sanneheten er at «lillebror» utfører et betydelig transportarbeid. Banen står for 24 pst. av persontrafikken mellom Gjøvik, Toten, Hadeland og Oslo. Den har flere reisende enn Sørlands- og Bergensbanen til sammen.

Folk bor tett langs Gjøvikbanen mellom Etterstad og Grefsen. Den eneste muligheten til å stige av på denne strekningenhar du på Tøyen holdeplass.

Hadde Jernbaneverket bygd flere holdeplasser her ville flere byboere fått glede av banen. Dersom den hadde fått tilbake det manglende sporet, og den utslitte skinnegangen opp til Grefsen ble byttet ut, ville ikke de ekstra holdeplassene medført lenger reisetid!

100-årsjubileet til Gjøvikbanen ble markert den 26. november 2002. Det har i forbindelse med jubileet vært avholdt konferanse om banen på Gjøvik hvor man har diskutert dens funksjon og fremtid.