Etterstad Vel - Hjemmeside
EGNE SIDER         Utskriftsvennlig versjon
Hovedside
Resten av nettet
Møtereferater
Vedtekter
Kontakt oss
Historieside
BOLIGSELSKAPENE
Etterstadtoppen
Borettslaget Etterstad Nord
Borettslaget Etterstad Sør
Borettslaget Etterstad Vest
Borettslaget Etterstad Øst
Borettslaget Etterstad I
Etterstadsvingen borettslag
Etterstadsletta 46
Stang terrasse
Nygård terrasse
Alna Terrasse
Etterstadkroken vel og garasjelag
Etterstadkroken 5 h
Vålen borettslag
Enga borettslag
Nygårdskollen Boligaksjeselskap
ANDRE PÅ ETTERSTAD
EKTV
Etterstad Parsellhagelag
Etterstad seniorforening
Dumpa barnehage
Etterstad barnehage
Etterstadjordet barnehage
Etterstadsletta midl. barnehage
Eitillstad FUS barnehage
Etterstad videregående skole
Operasjon Ved
AS Etterstadgarasjene

Alnaelva
LENKER I LOKALMILJØET
Vålerenga skoles hjemmeside
Fyrstikkalleen skoles hjemmeside
Jordal skoles hjemmeside
Vålerenga vel
Vålerenga kirke
Etterstad kolonihager
Vålerenga historielag
1. Vålerenga speidergruppe
Vålerenga skoles musikkorps
Vålerenga Janitsjarkorps
Bydel Gamle Oslo
Ensjøbyen
Fjordbyen
Alnaelvas venner
Bryn-Helsfyr.no
Turbinen 1 borettslag
Malerhaugen vel
Ensjø - Aktuell informasjon



Laget i:

To busser...
Publisert  13.04.04
Sist endret  13.04.04
 
Her, på endeplassen, kjører bussene selvfølgelig svært så regelmessig, men du som tar 37-bussen hjem, har sikkert lagt merke til at det stadig vekk kommer to busser rett etter hverandre. Vi har hørt flere teorier om dette, som at sjåførene er sjenerte mennesker som føler seg tryggest når de er to i følge.

Men slik bussen kjører, er det nærmest uunngåelig at dette vil skje.

Busser


For det første så er det folk som går av og på 37-bussen hele veien. (I motsetning til mange busser som frakter folk én vei om morgenen og tilbake om kvelden) Dessuten så går den så ofte i rush-tiden, at det er ingen som går til én bestemt buss. Det er mer som å gå på en rulletrapp, og folk kommer til holdeplassene hele tiden.

Dermed blir det å holde ruta som å balansere på line. Når noen somler litt med å finne frem småpengene, eller bruker ekstra lang tid på å få inn en stor barnevogn, blir bussen lite grann forsinket. La oss tenke oss at en buss blir ett minutt forsinket. Hvis det på neste holdeplass gjennomsnittlig samler seg 10 personer mellom avganger, vil dette minuttet gjøre at det nå står 12 og venter. Dermed blir denne bussen (buss A) enda litt mer forsinket. Men når neste buss (buss B) ankommer, er det kanskje bare 8 passasjerer (fordi buss A har tatt to som egentlig skulle med buss B). Dermed bruker buss B mindre tid på holdeplassen enn vanlig.

Når denne ubalansen først har oppstått, vil den jo bare forsterke seg til buss B ligger rett bak støtfangeren til buss A og bare får med en og annen som kommer løpende i det buss A lukker dørene.

Og når buss B kommer så fort frem at den tar igjen buss A, hva da med buss C som må ta opp alle de buss B har kjørt fra?