Brynseng Park – forslag til reguleringsbestemmelser

FORSLAG TIL REGULERINGSBESTEMMELSER FOR BRYNSENGFARET 8 -12, DEL
AV GNR. 137 BNR. 2:

§ 1 Avgrensning
Det regulerte området er vist på plankart merket kartnr. og datert dato. Kartnummer og dato vil bli
utfylt av Plan- og bygningsetaten.


§ 2 Formål

Området reguleres til:
Kombinerte formål:

  • Bolig(blokkbebyggelse), forretning, kontor, allmennyttig formål (barnehage, undervisning,
    konferanse og galleri) og bevertning.
  • Forretning, kontor, allmennyttig formål (undervisning, konferanse og galleri) og bevertning.

Trafikkområder:

  • Vei
  • Gang- og sykkelvei
  • Annet veiareal

Fellesområder:

  • Felles avkjørsel


§ 3. Fellesbestemmelser

§ 3.1 Plassering og høyder
Ny bebyggelse skal oppføres innenfor de på planen viste grenser for bebyggelse og maksimale
gesimshøyder. Der byggegrensen ikke er oppgitt, gjelder formålsgrense som byggegrense. Mot
gang- og sykkelvei skal bygningenes fasadeliv i hovedsak legges i formålsgrensen. Over regulert
offentlig gang- og sykkelvei tillates utkraginger på inntil 1,8 m ut over
feltgrensen/byggegrensen, dersom fri høyde under utstikkende bygningselementer er min. 6,0 m.
Rekkverk for takterrasser regnes inklusivt i gesimshøyden. Ventilasjonsoppbygg, trapp,
støyskjermer og heismaskinrom tillates oppført inntil 3,2 m over maksimal gesimshøyde.

§ 3.2 Beregning av T-BRA
Parkering og bodarealer under bakkeplan skal ikke inngå i beregningen av T-BRA. Innenfor
byggeområdene inngår bakkeparkering med 15 m2 (T-BRA) for hver parkeringsplass.
Teoretiske plan i lysgårder skal ikke medregnes i T-BRA.


§3.3
Utomhusplan
Sammen med søknad om rammetillatelse innen byggeområdene skal det sendes inn plan for
den ubebygde del av feltet. Det skal redegjøres for materialbruk, beplantning og for bruken av
utearealene.


§ 3.4
Utforming
Bebyggelse innen planområdet skal som hovedregel ha flate tak. Heisoppbygg,
ventilasjonsoppbygg etc, skal utformes som en integrert del av byggets arkitektur. Store
volumer skal ha en fasademessig underdeling, med variasjon i materialbruken.
Dersom arealene i 1. etg. benyttes til forretninger eller bevertning, skal fasadene utformes
bymessig med innganger og hovedhenvendelse ut mot gang- og sykkelvei/felles avkjørsel.

§ 4 Felt A:
Feltet kan benyttes til kombinert formål: Byggeområde for bolig (blokkbebyggelse) med
tilhørende anlegg, forretning, kontor, allmennyttig formål (barnehage, undervisning,
konferanse og galleri) og bevertning.

Samlet sett kan feltet utbygges med maks 32.000 m2 (T-BRA). Av dette kan inntil 1100 m2 i
1. etasje (i forhold til gang- og sykkelvei) benyttes til forretninger, kontor, allmennyttig formål
og/eller bevertning. Evt. barnehage skal lokaliseres vest i feltet.

Feltet skal ha kjøreatkomst til parkeringskjeller fra Etterstadkroken og Brynsengfaret.

Leilighetsfordeling:
Boligdelen skal ha leilighetsfordeling innenfor følgende ramme:

1-roms: maksimum 25%
2-roms: maksimum 30 %
3-roms: minimum 40 %
4- roms eller mer:   minimum 15 %

Østre hjørne av bebyggelse mot gang- og sykkelvei/felles avkjørsel, skal ha et åpent areal fra
bakkeplan og opp til underkant av 5. etg ( i området med maks gesimshøyde c+ 116,6). På
bakkeplan skal arealet opparbeides som et urbant plassrom. Det skal opparbeides passasje i 1.
etasje og opp til underkant av 5. etg. fra gang- og sykkelvei og inn til utearealene i felt A.


Uteoppholdsarealer for boliger

For hver boenhet skal det avsettes et minimum uteoppholdsareal på 25 % av bruksarealet.
Inntil 50% av arealet kan dekkes på terrasser/balkonger.
Evt. barnehage skal ha egne utearealer på bakkeplan. Barnehagens uteareal skal inngå i
beregningen av uteareal for boligene.

§ 5 Felt B
Feltet kan benyttes til kombinert formål: Byggeområde kontor, forretning, allmennyttig
formål (undervisning, konferanse og galleri) og bevertning.

§ 5.1 Grad av utnytting (T-BRA)
Feltet kan utbygges med maks 13.100 m2 (T-BRA). Arealene i 1. etasje (i forhold til gang- og
sykkelvei) kan benyttes til forretning og bevertning.
Innenfor feltet kan det opparbeides besøksparkering på bakkeplan.
Feltet skal ha kjøreatkomst fra felles avkjørsel i Brynsengfaret.

§ 6 Fellesområder

§ 6.1 Felles avkjørsel
Felles avkjørsel skal ha en minimum regulert bredde på 6,5 m. Der bredden tillater det, kan det
opparbeides langsgående parkering mot sporområdet. Parkeringsplassene skal benyttes som
besøksparkering for forretninger/serveringssteder/allmennyttig formål i felt A og B. Felles
avkjørsel skal være felles for felt A og B.
Felles avkjørsel skal ikke være åpen for allmenn gjennomkjøring fra Brynsengfaret til
Etterstadkroken.

§ 7 Parkering
Boliger skal ha følgende parkeringsdekning:

  Bilplass
pr. boenhet
ant.sykkelpl
pr. boenhet
1-roms – 0,25 parkeringsplass    1,0
2-rom – 0,5 parkeringsplass 1,3
3-roms – 0,7 parkeringsplass 1,6
4-roms eller større –    0,9 parkeringsplass 2,5

Annen arealbruk skal ha følgende parkeringsdekning:

  Bilplasser sykkelplasser  
Forretning/
detaljhandel:
15 p.plasser 6 sykkelpl. pr. 1000 m2
bruksareal
Kontor: 9 p.plasser 7 sykkelpl. pr. 1000 m2
bruksareal
Restaurant: 1 p.plass 2 sykkelpl. pr. 10 seter
Gatekjøkken: 2 p.lasser 2 sykkelspl. pr. 10 årsverk
Undervisning: 2 p.plasser 48 sykkelpl. pr. 10 årsverk
Barnehage 2 p.plasser 2 sykkelpl. pr. 10 årsverk

Av disse parkeringsplassene skal det avsettes tilstrekkelige antall plasser for
bevegelseshemmede.


§ 8 Miljø

De til enhver tid gjeldende forskrifter, vedtekter eller retningslinjer vedrørende luftoverført
støy fra T-bane, tog og veitrafikk, vibrasjoner, strukturstøy og luftkvalitet skal følges.
Støyskjermende konstruksjoner må gis en utforming som samspiller med arkitektur og
utearealer/landskap. Støyberegninger og plan for støytiltak må foreligge samtidig med
rammesøknad. Alle støybeskyttelsestiltak skal være ferdig før brukstillatelse gis.
Tilfredsstillende inneklima må sikres i henhold til gjeldende retningslinjer.

Før byggearbeidet igangsettes, skal evt forurensninger i grunnen være fjernet/behandlet iht.
krav fra forurensningsmyndighet og plan- og bygningsmyndigheten, og en redegjørelse for
dette må sendes inn i forbindelse med igangsettingssøknad.

Avrenning fra planområdet må ikke tilføre forurensning til Alnaelva.
Bekkefaret som ligger delvis innenfor planområdet i vest skal ikke lukkes.


§ 9 Rekkefølgebestemmelser

Før det kan gis brukstillatelse for siste byggetrinn innen felt A, må felles avkjørsel, gang- og
sykkelvei gjennom området og snuplass i enden av Etterstadkroken opparbeides.
Uteoppholdsarealer for boliger, tilknyttet hvert byggetrinn, må opparbeides før det gis
ferdigattest for byggetrinnet.