Etterstad Vel - Hjemmeside
EGNE SIDER
Hovedside
Møtereferater
Vedtekter
Kontakt oss
Historieside
LENKER
Lenker


Laget i:

BYGGING OVER GJØVIKBANEN
Etterstad Vel: Brev av 7. mars 2002

Publisert  27.01.03
Sist endret  27.01.03
 

Oslo, 7. mars 2002

Ihht gjeldende klage på rammetillatelse: Boligblokker med utgangspunkt i reguleringsbestemmelser for Gnr 237 Bnr. 25 m.fl.
Saksnr. 200104757-32
saksnr. 200104762-20
saksnr. 200104765-20
saksnr. 200104768-21
saksnr. 200104772-17

Vi viser til svarbrev fra Samferdselsetaten av 04.02.02 hvor vi har bedt om mer skilting på vårt område.
Samferdselsetaten hevder at all tungtrafikk i vårt boligområde er midlertidig og vil etter hvert opphøre?
Ingen av etatene eller Fylkesmannen i Oslo og Akershus er klar over hvilket press vi har i dag, og hva som vil komme i tillegg med eventuell utbygging på Gjøvikbanen og begge skolene på samme tid. Vi retter sterk kritikk mot utbygger og Plan- og bygningsetaten fordi vi ikke etter gjentatte forsøk har fått den godkjente bebyggelsesplan for området.
Vi minner om at vi som protesterer i denne saken er godt orientert om søknadene - stykkevis og delt for å presse gjennom utbygging - (felt: 02-02 og 04/M, som totalt er på over 10 boligblokker) - gitt rammetillatelse omfatter altså bare de 4 første blokkene i 03). Konsekvenser av hele utbyggingen blir ikke synliggjort, med de følger at intensjonen i plan- og bygningsloven ved saksbehandling ikke blir oppfylt. Utbyggingen er ventet å gå over 10 - 15 år, hva med miljøet i vårt område?
Vi er gjort kjent med at klagebehandlingen vil ta 18 mnd. I mellomtiden opplever vi å bli totalt overkjørt.
Veiene og adkomsten til Etterstad og vårt område er bygget for trafikken på 70- 80 tallet, og ikke dagens nivå.
1) Hvordan vil etater og utbyggere klargjøre mulighetene for å komme ut og inn i området med anleggsarbeider, veisperringer etc. som må komme?
2) Hva med den "gode" kollektivtransporten vi har med busslinje 37 som det hevdes. Er Oslo sporveier klar over den planlagte utbygging? Hva skal gjøres med adkomst for utrykningskjøretøy fra brannvesen og legevakt? Dette er meget vanskelig alt i dag.
3) Det er tydelige at politikere - byutviklingskomiteen - byråd - utbyggere og plan- og bygningsetaten overhodet ikke har satt seg inn i de problemer de trekker nedover hodet på 1910 husstander.
4) I uke 9 - mars 2002 fikk Garasjelaget Vest i Biskop Jens Nilssøns gate oppsigelse av sine garasjer, til tross for at de både fra kommunen og Jernbaneverket har kontrakt med 3 mnd. oppsigelse. Garasjelaget har overhodet ikke fått opplysninger av noen art før dette. I møte med Eivind Sørensen fra OBOS og Selmer Skanska får de bare en beklagelse, og beskjed om å flytte ut av garasjene før påske - (3 uker) ellers må de koste riving og bortkjøring selv i mai måned med en kostnad på kr. 50 - 100 tusen. I tillegg er det nå i uke 10 - 5. mars - satt opp gjerde langs hele Biskop Jens Nilssøns gate på hele denne siden og sperret inne absolutt alt helt bort til industribygget i nr. 5. Dette er en maktbruk som går over alle grenser. Er dette lov.
5) På grunn av ovennevnte sperringer er også skoleveien for våre barn sperret i biskop Jens Nilssøns gate 5. Det gjelder for det meste også gangveien fra krysset v/Kokk- og Stuertskolen over til Vålerenga. Denne blir sperret av lastebiler og andre kjøretøy i forbindelse med arbeidene på Vålerenga-tunnelen. Hvordan skal skolebarna komme frem til skolen i anleggsperioden når det er så vanskelig i dag.
6) Vi har bedt om oppsettende virkning for vår klage, det mener vi i denne saken er innlysende med så mye feil i saksbehandlingen.
7) Utbygging av Etterstad Videregående skole er planlagt å ta 20 meter av vårt grøntareale og inngangen på skolen skal også være mot Biskop Jens Nilssøns gate som er meget smal fra før.
8) Vi forlanger at saken må taes opp på høyeste plan omgående, og at man ser på nytt på prosjektene - i sin helhet. Det er så mange problemer og skjevheter for våre beboere, for Vålerengen bo- og servicesenter og for Etterstad kolonihager som ikke er vurdert, at prosjektene må stanses. Disse prosjektene er ikke vurdert grundig nok. Det er overhodet ikke tatt hensyn til den pressede situasjon vi og vårt område er utsatt for.
9) Det å gi dispensasjoner stykkevis og delt ser vi på som en snikende ansvarsfraskrivelse. Det er ingen skam å snu.
10) Vi påpeker også konsekvensene av å bygge en høy bastant "mur" på 22 - 25 meter i høyden, og den forurensning dette vil medføre (dette er dokumentert tidligere også). Blokkene vil ligge så tett at det ikke vil gi luftgjennomstrømning. Heller ikke tilhørighet med Vålerenga.
11) Hva med den lovede bygging - utkjøring under T-banen til Nils Hansens vei? All denne trafikken går også gjennom vårt boligområde.
12) Vi forventer en snarlig behandling av saken for vårt område. Det ville være en langt bedre løsning å bygge boliger på Ensjø. (Bygging av boliger på Ensjø, se også vedlegg fra Malerhaugen Vel.)

Med vennlig hilsen
Olaug Norlemann
leder, Etterstad Vel

Kopi sendt:
Fylkesmannen i Oslo og Akershus
Oslo kommune, Samferdselsetaten
Byantikvaren
Byrådet
Byutviklingskomiteen
Miljø- og samferdselskomiteen
Bystyret
Oslo kommune - Brann og redningsetaten.
Oslo kommune - Ambulansetjenesten
OBOS v/Terje Kalheim - OBOS styre.
OBOS v/Eivind Sørensen
Plan- og bygningsetaten øst
Plan- og bygningsetaten indre by
BU 14 Helsfyr-Sinsen
BU 6 Gamle Oslo
Helsfyr-Sinsen bydelsoverlege Olav Heen
Gamle Oslo bydelsoverlege
Oslo kommune - Skolesjefens kontor
Oslo sporveier, bussdivisjonen.
Jernbaneverket
Statens veivesen i Oslo
Friluftsetaten, Park og idrett.
Selmer Skanska as
Helsevernetaten

.