Etterstad Vel - Hjemmeside
EGNE SIDER
Hovedside
Møtereferater
Vedtekter
Kontakt oss
Historieside
LENKER
Lenker


Laget i:

BYGGING OVER GJØVIKBANEN
Etterstad Vel: Sak 093/02

Publisert  27.01.03
Sist endret  27.01.03
 

Sak 93/02: Spørretime i Stortinget - Gjøvikbanen

Inger S. Enger har stilt følgende spørsmål:
"I spørretimen onsdag 16. oktober 2002 stilte jeg spørsmål om Gjøvikbanens framtid med spesiell vektlegging på fjerning av dobbeltspor. Statsråden svarte bl.a. at "lokket som bygges over Etterstadskjæringen, ligger så høyt at det ikke vil forstyrre togframføringen". I dette området er det også satt pilarer i sporgangen. Pilarene hindrer utvikling av banen. Vil statsråden gjøre nødvendige inngrep slik at det går an å gjenopprette dobbeltsporet på strekningen Oslo S - Grefsen?"

Samferdselsministeren har svart:
Dobbeltsporet på Gjøvikbanen i området ved Etterstad ble gjort om til enkeltspor som ledd i et samlet og nødvendig sporplangrep i forbindelse med byggingen av Gardermobanen. Det ble den gang lagt til grunn at enkeltspordrift på Gjøvikbanen i et så vidt kort linjeavsnitt som Etterstad - Kampen i liten grad ville redusere framføringskapasiteten på Gjøvikbanen totalt sett.
Kjøretidsreduksjoner og produktforbedringer på Gjøvikbanen kan oppnås med helt andre tiltak enn gjeninnføring av dobbeltspor ved Etterstad. Bygging av lokk over Etterstadskjæringen endrer ikke denne vurderingen. På denne bakgrunn ligger det ikke planer om gjenoppbygging av dobbeltsporet på Gjøvikbanen ved Etterstad i Nasjonal transportplan 2002-2011.
Problemer med venting for tog på Gjøvikbanen skyldes tilpasning til øvrig togframføring i morgenrushet på Oslo S. Dette skjer uavhengig av den enkeltsporede seksjonen ved Etterstad. Forsinkelser i øvrig togframføring vil gi følgeforsinkelser for tog på Gjøvikbanen. Jeg kan i denne forbindelse nevne at punktligheten for både lokal- og mellomdistansetogene på Gjøvikbanen ligger på et vesentlig høyere nivå enn for de øvrige banene i Oslo-området.


Vedtak: Tatt til orientering.